Granskning av spelreklam

Någonting som är förbjudet enligt lag i Sverige är att göra reklam för casinospel, men inte all typ av casinoreklam dock – bara sådan reklam som främjar och uppmanar till att spela, men det är det långt från alla spelbolag som efterlever.

svartvita pokerchisp spel casinoNär det kommer till casinospel såsom bingo, poker, roulett och betting där man satsar och spelar om riktiga pengar gäller det att spelbolagen efterföljer alla regler och restriktioner som finns. Till exempel säger svensk lag att inget spelbolag får uppmana kunder att spela, men det är det inte alla spelbolag som följer – inte ens det statligt ägda Svenska Spel. När Lotteriinspektionen granskade spelbolagets marknadsföring fastslog man nämligen att det statligt ägda bolaget rent faktiskt bryter mot regelverket gällande sin marknadsföring (Källa). Där det finns som störst brister är i den marknadsföring som finns uppe på nätet så som i sociala medier där spelbolaget i flertalet fall bland annat struntat i att ange numret till stödlinjen för spelare i upprepade spelannonser. Slutsatsen av inspektionens granskning blev därför att Svenska Spel haft svårigheter att följa de hårdare restriktionerna gällande marknadsföring av spel sedan de nya mer strikta reglerna infördes 2013, skriver Dagens Media.

Spenderar miljardbelopp

I fjol spenderade spelbolagen närmare 3 miljarder kronor på sin spelreklam för att få oss svenskar att spela mer och detta är något som oroar Spelberoendes Riksförbund.  Som en reaktion på den kraftiga spelannonseringen både i media och tv kräver förbundet att staten måste ta tag i problemet – och som argument menar man att staten exempelvis inte skulle tillåta att det görs lika mycket reklam för alkohol på samma vis som det i dagsläget görs för spel (Källa). Dock har man från statens sida ännu inte tagit ordentligt tag i frågan hur ett konkret främjandeförbud skulle se ut i praktiken, och inte heller har man öppnat upp utredning för huruvida Sverige bör införa ett licenssystem för utländska aktörer eller inte – men vad som kommer att ske kvarstår att se.

ICA-Stig visar hur en spelreklam kan se ut: