Smått och stort om spel

Vad innebär det nya licenssystemet nu när spelmonopolet är borta? Vad för regler måste spelbolagen som vill vara verksamma i Sverige förhålla sig till?

Tycker du om att spela om pengar på nätet, då kan du bland annat göra det på dealspins.com.

Spelmonopolet ersätts med ett licenssystem

Spelmonopolet är borta och att det skulle brytas upp har varit klart sedan länge. De spelbolag som vill verka i Sverige och marknadsföra sig måste ansöka om licens. De bolag som är registrerade på Malta med vill vara verksamma i Sverige måste betala svensk skatt och följa svensk lagstiftning, dessutom måste många vara mycket mer måttfulla i hur de marknadsför sina produkter. Från regeringens håll handlar det om att man vill återta kontrollen över den svenska spelmarknaden. Bland annat med:

  • Licenshavare ska ha en långtgående skyldighet att skydda spelarna mot överdrivet spelande.
  • Höga krav på måttfullhet ska gälla vid marknadsföring av spel.
  • Spelare ska kunna stänga av sig från allt spel och bonusar ska inte få erbjudas annat än vid första speltillfället.

Dessutom ska allt spelande registreras och spelare måste aktivt ange maxbeloppet de får betala för. Om för bolag som inte har licens ska det vara olagligt att marknadsföra sig mot svenska konsumenter.

(Källa: Resumé)

Aggressiv spelreklam?

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) tycker att spelbolagens nuvarande reklam är alldeles för omfattande och därtill aggressiv, inte allt måttfull. Nu kallar han till sig spelbolagen för ett möte i frågan, och om inget förändras kommer skarpa åtgärder. I en artikel i SVT går det att läsa om detta:

  • I lagen sägs att måttfullhet ska iakttas vid reklam för spel. Det innebär att spelbolagen måste försäkra sig om att reklamen är återhållsam.
  • Men civilminister Ardalan Shekarabi (S) tycker att marknadsföringen är för omfattande. Därför kommer han nu att kalla till sig branschen för ett möte den 14 februari. Alla 69 licensinnehavare är kallade.
  • Spellagen innebär att man kan vidta åtgärder mot spelbolagen om de inte följer reglerna, från förelägganden att vidta rättelse, förbud förenat med viten, sanktionsavgifter, till att återkalla licensen.
  • Civilministern utesluter dock inte att gå fram hårdare än så och skärpa lagstiftningen om inte marknadsföringen blir mindre aggressiv och mer måttfull.

Behövs tydligare riktlinjer för reklam

Från spelbranschens håll kommer medhåll eftersom de vill ta ansvar för innehållet i sektorn, men de menar att det finns ett problem i att det saknas praxis och dessutom finns det inga tydliga riktlinjer från myndighetshåll för vad som ska kunna tolkas som just måttfullt. Därför välkomnas och åtgärder, och omvända incitament, så att man tjänar på att vara skötsam och inte förlorar marknadsandelar på det. Av Sverige största reklamköpare från förra året var hela 6 stycken just spelbolag, vilket visar hur aggressivt det marknadsförs med spel och hur stor andel av det vi ser och hör överallt.

Samtidigt går det på Spelinspektionen att läsa detta, som i nuläget är den enda riktlinjen för hur spelreklam får utformas:

I grunden gäller att det bara är tillåtet att göra reklam för spel och lotterier som har licens i Sverige. Marknadsföringen omgärdas dock av olika restriktioner, bland annat ska reklamen vara måttfull.

 

Stäng meny